Gezonde voeding

‘Maak je niet dik’

Je kunt op verschillende manieren naar voeding en voedingsmiddelen kijken. Je kunt ze zien als bouwsteen voor je lichaam, een positieve kijk. Ik eet wat goed voor me is. Je kunt ook naar voeding kijken als iets lastigs: wat maakt me dik, waarvan slank ik in hemelsnaam af, waarmee zie ik er het beste uit?

'Maak je niet dik' is niet zomaar een uitdrukking. Voeding op zich maakt je in de meeste gevallen niet dik; wel de soort en de hoeveelheid. En dat zijn aspecten die vaak afhankelijk zijn van hoe je in je vel zit, letterlijk en figuurlijk. Als je lichaam je lief is, als je echt iets wilt doen aan problemen die voortvloeien uit een verkeerd dieet, aan gezondheidsklachten of zwaarwichtigheid, lees dan eens verder en ontdek hoe ik je kan helpen.

‘Geen dikdoenerij’: Voeding om te voeden, niet om te vullen!

We leven in een tijd waarbij de winkels vol liggen met eten dat de maag vult maar niet voedzaam is. Lightproducten en kant- en klaar maaltijden vullen de schappen. We leven in rijkdom maar we eten ons arm! Volwaardige voeding wordt afgeschaft. We raken steeds meer vervreemd voor wat natuurlijke en volwaardige voeding is. Voedsel om te vullen is altijd bewerkt met veel toevoegingen, vaak veel geraffineerde suiker, zout en conserveermiddelen waar het lichaam niets aan heeft. Voedsel om te voeden komt puur natuur van het land en is zo onbewerkt mogelijk en bevat nog alle gezonde vitamines, mineralen en spoorelementen die we nodig hebben.

Eten met Aandacht

Onze huidige kijk op voeding zal moeten veranderen. We zullen bewuster met eten moeten omgaan. Meer letten op de herkomst van voeding, bewuster kijken naar de inhoud en naar de etiketten. Voeding bestaat uit meer dan een optelsom van eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Wat we eten moet passen bij wie we zijn, welk seizoen het is en hoe het bereid is. Bijvoorbeeld: als iemand het vaak koud heeft, zou hij geen koud voedsel of koude drankjes moeten drinken. In de winter kan je beter verwarmend voedsel eten. Verwarmende producten brengen het lichaam in beweging, maken het warm en helpen (afval)stoffen om te zetten in andere producten. Voorbeelden zijn peper, kaneel, kruidnagel, lamsvlees, wortel, venkel en ui. Verkoelende producten helpen het lichaam tot rust brengen, bouwen het lichaam op en maken het koeler. Verkoelend werken o.a. fruit, yoghurt, bladgroenten, komkommer en water. Rauwkost heeft een koelend effect op het lichaam en geroosterd voedsel een verwarmend effect. Zorgen voor jezelf betekent: Eten met Aandacht! Als je alleen maar vult en niet voedt krijg je te weinig voedingsstoffen binnen om lichamelijk en geestelijk gezond te blijven.

Experimenteer en ontdek

Experimenteer en kijk naar traditionele culturen. Zij hebben onze luxe niet en moeten zich met voeding warm houden of afkoelen en ziekten buiten de deur houden. Als je je goed voelt bij je voeding, dan heb je de juiste richting te pakken.

Welke factoren moeten we dan bekijken?

  • Bereidingswijzen: bewerk voeding zo min mogelijk en gebruik alles zoveel mogelijk .
  • Herkomst: neem voeding dat bij ons land hoort. Dat geeft de energie aan de mensen die er wonen, die ze nodig hebben. Voeding is klimaat gebonden.
  • Groeiwijze: eerlijke en natuurlijke groei geeft de meeste bouwstoffen. Voorkeur gaat uit naar biologisch-dynamische aanpak. Dit komt het dicht bij de natuurlijke groeiprocessen.
  • Volwaardigheid: zo min mogelijk bewerkt. Geraffineerde voeding is de meest ongelukkige voeding die je kan nemen. Weinig tot geen bouwstoffen en het lichaam maar proberen die rommel te verwijderen.
  • Bewerkingsmethodes: hoe meer voeding is bewerkt des te minder levenskracht zit erin. Voorkeur dus voor verse voeding.
  • Seizoen: Planten groeien in bepaalde seizoen en leveren dan de meeste kracht. Aardbeien horen bijvoorbeeld niet in de winter thuis.
  • Levensstijl: onze levensstijl is van grote invloed op onze eetpatronen. Het is belangrijk om aandacht te hebben voor het bedenken, aanschaffen, bereiden, nuttigen en verwerken van ons eten en drinken.
  • Alle bouwstoffen zijn van belang: koolhydraten, vetten (onverzadigde en enkelvoudige), eiwitten, vitamines. Essentieel is deze uit eerlijke voeding te halen en niet uit supplementen.
  • Drink niet bij het eten, maar kauw goed en gebruik je speeksel om de vertering goed op gang te brengen

Wanneer ben jij zover dat je Zelf Zorg draagt voor je Gezondheid?

2BFIT

(Small)group, individual & business (outdoor)training in de Loonse en Drunense duinen. Sportieve Groepsactiviteiten

Contact

Indien je vragen hebt, of je wilt een keertje meedoen, neem gerust contact op !

info@2bfit-sport.nl

Bedrijfs gegevens

Tel.: 06 55231969
KVK nr: 63136392
BTW nr: 152327113B02